9 tips på vardagsmotion

Att få in motion i vardagen är ett bra sätt att hålla igång kroppen. Sikta på 30 minuters fysisk aktivitet dagligen. Så många minuters fysisk aktivitet ger dig många positiva hälsoeffekter. Får du in motionen i din vardag kommer du vinna på det i framtiden. Det behöver inte vara tuffa fysiska träningspass utan en vanlig promenad, cykeltur, städning eller trädgårdsarbete. Många vardagsaktiviteter du gör dagligen kan ha stor påverkan på din hälsa.

Vad är vardagsmotion? Vardagsmotion är motion du får in i vardagen naturligt. Det kan till exempel vara att ta cykeln till jobbet eller gå av en busstation tidigare för att kunna promenera en bit. Fördelarna med vardagsmotion är att du stärker hjärtat och kroppen i din vardag. Du kanske inte tränar alls annars, då är vardagsmotion ett bra sätt att få in regelbunden motion för dig.

Börja med små förändringar. Börja med att göra förändringar som stegvis blir till rutin. Fundera över vilken vardagsmotion du kan integrera i din vardag. Börja med dom sakerna du känner dig bekvämast med, att gå av en station innan slutstationen och att ta cykeln för att hämta paketet. Ju mer du rör på dig desto mer energi kommer du få tillbaka.

Gör så här:

  1. Ta pauser ofta

    Om du sitter stilla mycket, antingen hemma eller på jobbet, så kan det vara en bra ide att ta regelbundna pauser. Passa på och rör på dig under pauserna så att du inte blir stel och ta gärna en kort promenad. Korta promenader gör stor nytta – Speciellt om du är stillasittande under merparten av dagen. Ju raskare du går, desto bättre.

  2. Gå på upptäcktsfärd i park och natur

    Gillar du att promenera men fastnar i samma rundor varje gång du är ute? Testa att ge dig ut i skog och park där du inte promenerat förut. Du kanske går vilse, men så länge du har tillgång till karta i din mobil så kommer du alltid hitta hem igen. Se det som ett litet äventyr och som en sorts vardagsmotion som kommer att öka antalet promenerade steg för dig.

  3. Kliv av en eller två hållplatser tidigare

    Åker du ofta buss så kan du pröva att gå av några stationer tidigare och promenera sista biten. Ibland har man den dåliga vanan att åka kommunalt även om det är promenadavstånd. Då kan du pröva att promenera hela vägen hem igen eller varför inte promenera både fram och tillbaka? Tänker du dig att du gör detta varje dag du går till jobbet så blir det många kilometer på ett år.

  4. Dans är också motion

    Dansa kan du göra hemma, på en fest eller med kompisar. Dans är också träning och vardagsmotion. Därför ska du dansa så mycket du kan. Dansa hemma nästa gång du lyssnar på din favoritmusik. Oroa dig inte, ingen kommer se dig.

  5. Ta cykeln till kortare sträckor

    Test att cykla istället för att ta bilen eller åka kommunalt nästa gång du ska iväg till ett ärende. Att cykla har många positiva effekter, inte bara som vardagsmotion, du blir gladare och du får en mycket skonsam version av vardagsmotion.

  6. Tvätta bilen för hand

    Om du har som vana att tvätta bilen i automattvättar så kan du pröva att tvätta bilen för hand istället. Det är faktiskt också vardagsmotion eftersom du använder hela kroppen när du handtvättar bilen. Det är en perfekt form av vardagsmotion.

  7. Har du testat stavgång

    Stavgång är ett mer effektivt sätt att gå på. Stavgång stärker kroppen samtidigt som det ger dina armar extra träning. Du tränar inte bara benen utan också armarna, du får hela kroppen att gå igång mer än bara med vanlig promenad. Ta med stavarna till jobbet och promenera hem med dem om du har promenadavstånd hem.

  8. Få in regelbundna promenader

    Promenader är en mycket bra form av vardagsmotion. Det får kroppen att arbeta lite mer än när du är sittande, men du blir inte jättetrött av det. Promenader sänker också stressen och ökar din kondition. Ju mer regelbundet du promenerar desto bättre. Hellre korta regelbundna promenader än få långa promenader. Du kan även tänka på att ju snabbare du går, desto mer effektiv träning blir promenaden. Du kan själv justera detta när du promenerar. Om du känner dig stark kan du gå ut i ett högt tempo tills du känner dig trött, då kan du sänka tempot.

  9. Hushållssysslor är också vardagsmotion

    Visste du att hushållssysslor också är motion. När du tvättar, städar eller diskar så använder du ju kroppen – Det räknas som vardagsmotion. Även när du är ute i trädgården eller skottar snö så räknas det som vardagsmotion.
Publicerat den
Kategoriserat som Hälsa

av Greger

Greger har haft ett passionerat intresse för växter sedan barnsben. Idag brinner han för sitt lilla orangeri där han förvarar sina kultiverade krukväxter som vunnit otaliga priser. Vet du inte namnet på en krukväxt vet nog Greger det redan. Allt han inte vet om krukväxter är inte värt att veta. Som du kanske förstår skriver jag artiklar om krukväxter (och även matlagning samt hus och bygg). Hoppas du gillar att läsa vad mina gröna fingrar skrivit.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.