Ät mindre socker och må bättre!

Visste du att en majoritet av livsmedel i mataffären innehåller socker? Socker används i livsmedel som en smakförstärkare eller för att ge en söt smak. När det smakar sött smakar det gott – Då vill vi äta mera. Kolhydrater som innehåller socker eller som blir till socker i kroppen är inte bra. Har du inte kunskap om detta så är det lätt att tro att din matkorg är nyttigare än vad den faktiskt är. Så här ska du göra för att äta mindre socker i maten. Ju mindre socker du äter, desto bättre kommer du må och ju friskare kommer din kropp vara.

Tänk på att socker kan ha många namn

Socker heter inte bara socker när du tittar på en matvaras ingredienslista. Ett klassiskt exempel är bars, exempelvis proteinbars men också frukostflingor, som oftast marknadsförs som väldigt nyttigt och bra för dig. De brukar oftast ange glukossirap eller rissirap i ingrediens. Glukossirap och rissirap är bara andra namn för ingredienser som är likvärdigt med socker. Det innebär att frukostflingorna du äter på morgonen kan vara likvärdigt en godispåse i sockermängd.

Kolla upp vilka olika namn socker kan ha annars stoppar du i dig mer socker än vad du tror att du gör.

Tänk på att ”no added sugar” inte behöver betyda nyttigt

Många matvaror och speciellt bars anger ”no added sugar” på förpackningen. Det är helt sant att produkten inte har något raffinerat socker tillagt. Många bars bygger dock på en dadelmassa där själva dadlarna i dadelmassan tillför sötman. Även om produkten inte innehåller raffinerat socker så innehåller den fruktsocker från dadlarna. Därför så innehåller även dessa bars en sorts socker. Ha i åtanke att naturligt socker såsom fruktsocker är bättre än raffinerat socker. Du ska dock inte livnära dig enbart på bars med dadelmassa som grundingrediens om du vill undvika socker.

Bli inte lurad att tro att matvaror som påstår att dom inte har något socker med en ”No added sugar” benämning inte innehåller socker alls. Det kan dom göra för socker finns naturligt i många råvaror.

Tänk på att vetemjöl har samma effekt som socker i kroppen

Vitt vetemjöl blir till glukos i kroppen. Glukosen blir till fett på kroppen. Det blir socker också. Således ska du inte äta vitt vetemjöl om du vill komma bort från de negativa effekter socker har på din hälsa.

Vitt vetemjöl är inte socker, men om du vill må bättre kan en reducering av intaget av vitt vetemjöl leda till en hälsosammare livsstil.

Tänk på effekterna av sockerfria sötningsmedel

Det har exploderat en hel industri kring sockerfria sötningsmedel och matvaror som ersatt socker med sockerfritt sötningsmedel. Oftast står det en liten varning vid innehållsförteckningen om effekterna (en laxerande effekt) en stor konsumtion av produkten kan ha på kroppen. Detta beror på att sötningsmedlet görs om till en alkohol i kroppen som kan irritera tarmen då alkoholen konverteras till gas (då kroppen inte kan absorbera sötningsmedlet). Sötningsmedel såsom Maltitol (en sockeralkohol) används flitigt i sockerfritt godis och andra sockerfria produkter. Produkter som använder sötningsmedel som till exempel Maltitol är helt sockerfria. Men effekterna de kan ha på din kropp varierar stort från person till person. Allt ifrån en tillfällig kraftig magsmärta till akut repeterat behov av närmsta toalett är vanliga effekter av att ha konsumerat produkter som använder sötningsmedel. Om du vill minska socker i din mat så kanske du har gått över till sockerfria produkter. Testa först om du tål dessa sötningsmedel innan du permanent går över till dem. Undvik att äta för mycket av dem om du inte tål dem. Tål du inte vitlök så tål du inte Maltitol eftersom både Maltitol och vitlök blir till socker alkohol i kroppen. Det finns sötningsmedel som Stevia som kommer från växter och som inte irriterar kroppen. Det kan vara en ide att pröva det om du inte tål Maltitol.

Frukt är godis

Tyvärr så har frukt marknadsförts som nyttigt godis under en lång tid. Så är det inte. Frukt är faktiskt godis eftersom frukt innehåller socker – Naturligt socker. Naturligt socker är alltid bättre än raffinerat socker. Men naturligt socker är ju faktiskt socker också. Det betyder inte att du inte kan eller ska äta frukt. Men om du äter fem frukter om dagen så kommer det påverka din metabolism och göra det svårare att förhindra att fettdepåerna fylls på. All frukt innehåller inte lika mycket socker. En mogen banan innehåller mer socker än en icke mogen banan. Vindruvor innehåller mycket socker. Sluta inte med frukt, men tänk på att inte äta för mycket frukt.

Tänk alltid ”frukt är godis” när du ska äta frukt, även ett högt intag av frukt kan leda till ökad vikt.

Ät mindre socker och förändra ditt liv

Ju mindre socker du äter, desto mindre hungrig kommer du bli. Sockret skapar hunger och försämrar också din smak. Har du avstått från socker under en tid kommer du märka att vanliga matvaror smakar mer och har en mer nyanserad smak. Socker och kolhydrater går lite hand i hand. Många kolhydrater innehåller socker som bröd som oftast har en sirap som ingrediens. Ett sött bröd mättar sämre än ett gediget icke sötat bröd. Det kommer bara leda till att du blir hungrig igen. Därför ska du undvika att äta socker regelbundet.

Publicerat den
Kategoriserat som Hälsa

av Paula

Paula har varit intresserad av privatekonomi sedan barnsben. I vuxenlivet kom hon snabbt ut inom rekryteringsbranschen och här på Smarta tips skriver hon om hur du ska bete dig på jobbet, när du söker nytt jobb och hur du ska tänka för att få ihop din första miljon på 7 år! Förutom privatekonomi och jobblivet brinner jag för min familj och för att sätta 3 kilometer på 13 minuter.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.