Därför är det dåligt för dig att skjuta upp saker

Du kanske är en sån som brukar skjuta upp saker såsom deklarationen tills sista minuten? Att alltid vänta till sista minuten kan skapa ångest och leda till onödig stress. Att skjuta upp saker kallas också att prokrastinera. Som tur är finns det flera sätt för att komma tillrätta med prokrastinering, se våra tips på hur du ska sluta skjuta upp saker.

Varför prokrastinerar vi

Anledningen till att du prokrastinerar, eller skjuter upp saker, är för att många saker som du behöver göra känns ångestladdade, tråkiga eller helt enkelt bara jobbiga att göra. När du väl har kommit igång med saken du skjutit upp så försvinner oftast känslan som gjorde att du prokrastinerade snabbt.

En regel är att du inte ska skjuta upp saker till morgondagen som du kan göra idag. Ett sådant beteende skapar onödig stress som på lång sikt kan göra dig sjuk. Försök göra det till en vana att inte skjuta upp saker och göra dom idag.

Många tror att dom är slöa eller lata för att dom skjuter upp saker men det handlar mer om att det är ett beteende. Alla beteenden går att förändra, så även prokrastinering. Oftast är det jobbiga inte själva uppgiften utan att sätta igång uppgiften, att komma över tröskeln. När man väl kommit över tröskeln går det oftast mycket lättare än man kanske förväntat sig.

Försök att göra krävande uppgifter när du är som piggast eftersom motståndet då är minst. Använd resterande tid till uppgifter som är mer rutinaktiga. Tillåt dig själv att vila och undvik att jobba nätter och kvällar. Det kan annars leda till en ond spiral av trötthet och uppskjutande.

5 tips för att sluta skjuta upp saker

1. Undvik att låta pressen styra dig

Många gillar kicken och känner sig kreativa och fokuserade under press. Då kan dom få för sig att beteendet funkar. Men egentligen blir kvaliteten på det du gör lägre eftersom du jobbar under tidspress och inte kan göra ett så bra jobb som du egentligen skulle behöva göra. Att skjuta upp saker tills du känner dig pressad innan du kommer igång leder alltså till lägre kvalitet på slutresultatet. Uppskjutandet leder också till oro och stress när du inte jobbar med uppgiften du ska göra.

2. Ta reda på roten till varför att du prokrastinerar

Det bästa du kan göra för att ta reda på varför du skjuter upp saker inför framtiden är att fundera ut varför du egentligen gör det. Orsakerna till att vi brukar skjuta upp saker är oftast för att vi inte vet hur vi ska göra, vi tror vi inte kan klara uppgiften eller att det inte är värt det att göra det just nu. Om värdet av uppgiften känns litet jämfört med andra uppgifter som du kan göra nu så kommer du troligtvis välja de mer belönande uppgifterna eftersom vi blir distraherade av dom.

3. Sätt delmål för att slutmålet inte ska kännas jobbig och du skjuta upp arbetet

Om målet känns stort och svårt ska du sätta delmål så att problemet blir överkomligt. Att sätta tydliga, realistiska och tidsbestämda mål är det mest effektiva sättet för att få dig att sluta skjuta upp saker. Bryta ner uppgifterna i delmål. Då blir tanken på att sätta igång mindre ångestladdad. Kommer du över tröskeln så kommer det rulla på. När du väl satt igång är chansen stor att du fortsätter av bara farten.

4. Jobba fokuserat utan distraktioner

I dagens arbetsmiljö där vi bombarderas av mail, mobiler och social media så är det viktigt att jobba i en miljö utan distraktioner. Jobba i en ostörd miljö och stäng av telefon, mejl och sociala medier. Jobbar du hemma kanske du har lätt att distraheras. Byt arbetsmiljö då. Sitt då hellre kvar på jobbet eller gå till ett café.

5. Träna dig själv att ”gilla läget”

Vissa uppgifter kommer alltid att upplevas som ångestladdade, jobbiga eller tråkiga. Men när du väl kommer igång försvinner känslan oftast efter en kvart. När du gjort detta några gånger kommer du känna att utmaningarna du tyckte var stora förut inte känns så stora längre. Du har nu börjat ändra på ditt beteende.

Publicerat den
Kategoriserat som Lifehacks
Profilbild

av Paula

Hej, Mitt namn är Paula och jag har varit intresserad av privatekonomi sedan barnsben. Jag studerade företagsekonomi på högskolan i Gävle och sedan blev det en karriär inom HR och personal i Stockholm. Förutom privatekonomi och jobblivet brinner jag för min familj och för att sätta 3 kilometer på 13 minuter.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *