Promenera och gå ned i vikt

Kan man gå ned i vikt genom att promenera? Och om man kan det, hur mycket ska man då promenera för att kunna se resultat?

Är det inte drömmen för många? Att bara ta en extra promenad och samtidigt gå ned i vikt. För många låter det som en dröm, men det går faktiskt att kombinera promenader med viktnedgång. Du måste dock ändra på kosten för att du ska få resultat och du kan inte förvänta dig resultat på några veckor.

Promenader är en av de enklaste motionsformerna just för att promenader är så tillgänglig till de flesta. Det enda du behöver göra för att promenera är ju att gå ut och röra på dig. Promenader är ett effektivt sätt att gå ned i vikt på, speciellt om du är mycket överviktig eftersom promenader är en skonsam motion. Ju mindre överviktig du är, desto mer ineffektiv är promenader som en motionsform. Det beror på att det inte är särskilt ansträngande att gå – speciellt om du redan är i form. Ju mindre ansträngande något är, desto mindre förbränning har motionen på din kropp. För att promenaden ska ”ge något” ur motionssynvinkel så behöver du öka motionslängden. Det vill säga den tid du promenerar. Samtidigt får du inte öka intaget av extra kalorier.

Hur långt ska jag gå för att gå ned i vikt?

För att lyckas gå ned i vikt med promenader behöver du ha en bra kosthållning och regelbundet äta bra samt promenera långt. Vad som är långt kan variera, men sikta på 10.000 steg eller mer, eller 10-16 kilometer om dagen. Du kan med fördel bryta upp detta i två promenadpass, en på lunchen och en på kvällen.

För att promenaderna ska ge effekt behöver du komplettera promenaderna med en god kosthållning. Du bör alltid söka råd hos din läkare innan du ändrar din kost och innan du påbörjar en viktnedgång. Men en kost med minimalt med kolhydrater och mycket bra fett har gett ett bra resultat hos många som vill gå ned i vikt.

Vad ska jag äta för att gå ned i vikt med promenader?

Undvik mat med kolhydrater. Det betyder inte att du inte får äta kolhydrater men ju mer kolhydrater du äter, desto sämre kommer viktnedgången gå. Du kanske hört att du ska fylla på med kolhydrater när du ska röra på dig. Det kanske var resonabelt på 80-talet. Nuförtiden finns det fakta som pekar på att det är bättre att äta bra fetter som riktigt smör och undvika socker och kolhydrater.

Om du vill gå ned i vikt med promenader ska du ta två promenader om dagen och snitta på 8 kilometer totalt dagligen. Sedan ska du äta tre måltider och två mellanmål. Se nedan. Då kommer du garanterat gå ned i vikt på 3 månader.

Måltider för att gå ned i vikt

Måltid 1 – Frukost

  • Två kokta ägg med smör eller en omelett

Måltid 2 – Lunch

  • Kött/vegetariskt + rotfrukter och zucchini

Måltid 3 – Middag

  • Kött/vegetariskt + sallad

Mellanmål för att gå ned i vikt

Mellanmål 1 (på jobbet)

  • En halv banan

Mellanmål 2 (på kvällen eller på jobbet)

  • Den andra halvan av bananen

Absolut inget bröd eller någon matvara med socker. Absolut inget godis eller snacks.

Publicerat den
Kategoriserat som Hälsa

av Marie

Marie är en fembarnsmamma med stort intresse av att driva familjen som ett litet företag. Innan oktober är slut är redan alla julklapparna inköpta och sportlovet planerat. Utan struktur faller allt mellan bordsbenen brukar Marie säga. På Smarta tips skriver jag om ordning och reda, minimalism och smarta husmorstips! Inget ämne är för litet och inget för stort.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.